Rękojmia przy sprzedaży pojazdu
Nierzadko zaufanie, jakim nabywca samochodu obdarza sprzedawcę, bywa ostatecznie mocno nadwyrężone z powodu niezadowolenia kupującego, spowodowanego ujawniającymi się w czasie eksploatacji wadami samochodu (zwłaszcza, gdy pojazd jest używany).
Co zrobić w przypadku, gdy sprzedawca nie poinformuje kupującego o istnieniu wady, która wyjdzie na jaw, powiedzmy, po dwóch tygodniach od momentu rozpoczęcia użytkowania samochodu? Co w przypadku, gdy w umowie sprzedaży zostanie zastrzeżone, iż kupujący zapoznał się ze stanem technicznym pojazdu i nie wnosi do niego zastrzeżeń?
Przede wszystkim należy zauważyć, iż wszelkie postanowienia umowne stanowiące o tym, iż kupujący został zaznajomiony ze stanem samochodu i nie wnosi do niego żadnych uwag, nie ma znaczenia dla istnienia uprawnień kupującego z tytułu rękojmi za wady.
Orzecznictwo sądów jednoznacznie wskazuje, że bez znaczenia pozostają te postanowienia treści umowy, w których kupujący deklaruje jedynie, że zapoznał się ze stanem technicznym pojazdu. Oznaczają one tylko i wyłącznie tyle, że kupujący zapoznał się ze stanem technicznym w zakresie w jakim został o nim poinformowany i w zakresie w jakim sam zbadał pojazd (vide np. wyrok Sądu Rejonowego w Kędzierzynie Koźlu z dnia 4 października 2014 r., sygn. I C 947/14).
Co więcej – to, czy kupujący mógł wadę zauważyć przy dochowaniu należytej staranności, czy powinien był wiedzieć o wadzie (czy mógł się o niej dowiedzieć przy dochowaniu należytej staranności) nie wyłącza odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi. Tylko wiedza kupującego o wadzie w chwili zawarcia umowy wyłącza tę odpowiedzialność (art. 557 § 1 KC) (wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 20 listopada 2012 r., sygn. I ACa 820/12).
Słowem – jeśli sprzedawca uczciwie uprzedza o istnieniu wad pojazdu, a następnie udzielenie kupującemu tej informacji znajduje odzwierciedlenie w treści łączącej strony umowy, kupujący nie może liczyć na pozytywne rozpatrzenie jego ewentualnych roszczeń z tytułu istnienia w pojeździe wad, o których już wiedział.
W każdym innym przypadku, kupujący ma możliwość złożenia sprzedawcy oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady. Ponadto, jeżeli kupującym jest konsument (czyli, w tym wypadku, osoba fizyczna, dokonująca kupna od przedsiębiorcy), może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Co również istotne – kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna.
W celu powzięcia wiedzy na temat tego, jak prawidłowo zabezpieczyć swoje interesy jako sprzedającego i jakie klauzule są przydatne w treści umowy sprzedaży, warto zasięgnąć porady prawnej u adwokata bądź radcy prawnego